پنس | پایشگر نظام سلامت

معرفی کتاب «فساد در نظام‌های سلامت»

کتاب «شناسایی فسادهای احتمالی در نظام سلامت»، تألیف دکتر حسین جودکی توسط انتشارات مؤسسه‌ی عالی پژوهش تأمین اجتماعی در مهرماه  1396 منتشر شد. برای آشنایی بیشتر با کتاب، بخشی از مقدمه‌ی آن در ادامه آورده شده است.


در این کتاب برخی مفاهیم و مداخلات مرتبط با مساله فساد در نظام سلامت تشریح شده‌اند. هدف این کتاب بیشتر مفهوم‌سازی در خصوص فساد در نظام سلامت است تا تشریح تکنیکی ابزارها و مداخلات. مفهوم فساد در نظام سلامت آن چنان که باید درک نشده، در مورد آن زبان مشترکی وجود ندارد و نقش آن جدی گرفته نمی‌شود. عموماً چنین تصور می‌شود که مشکلات فعلی که به‌طور روزمره با آن‌ها دست به گریبان هستیم به دلیل مدیریت ضعیف یا فقدان دانش علمی مورد نیاز به وجود آمده‌اند؛ اما درک چگونگی شکل‌گیری فساد نشان می‌دهد، در بسیاری مواقع، این فساد است که پشت سر ناکارایی و سوءمدیریت پنهان شده است. با این حال آنگونه که دانیل کافمن (Daniel Kaufmann) می‌گوید «مبارزه با فساد» از طریق «مبارزه با فساد» یک سفسطه و استدلال غلط است. گاهی اقدامات ضد فساد به این دلیل انجام می‌شوند که صرفاً کاری انجام شده باشد و از فشار سیاسی کاسته شود. نباید این اقدامات جایگزین اقدامات بنیادی جهت بهبود حکمرانی، به عنوان علت اصلی شوند. امیدوارم مطالعه در زمینه فساد در نظام سلامت باعث شود درک عمیق‌تری از حکمرانی (تولیت) در نظام سلامت برای علاقمندان مدیریت، اقتصاد و سیاستگذاری سلامت حاصل شود.

برای تهیه کتاب می‌توانید با مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی (02188753245)، واحد کتابخانه (داخلی 113) تماس بگیرید.

نظرات (۴)

کتاب خوبی نیست.حرف جدیدی برای گفتن نداره..به نظر نویسنده آماتوری بوده..مطالب انسجام نداره و کتاب خوبی نیست
پاسخ:
سلام
کتاب بهتری در این مورد سراغ دارید؟ حتما معرفی کنید
کتاب خوب و مفیدی است میتونه باب جدیدی به مسائل نظام سلامت باز کند، توصیه میکنم بخوانید چون در زمینه مسائل این کتاب در کشور ما خیلی کم کار شده است.

نویسنده تجربه چندین مطالعه در خصوص فساد در نظام سلامت دارند و کاملاً با این موضوع آشنا هستند
  • کوروش نیکنام
  • سلام کتاب را پیدا نکردم اگه میشه خلاصه از اون را در سایت بزارید ممنون میشم
    پاسخ:
    سلام. تولید خلاصه‌ای از کتاب کار زمان‌بری است که بعید میدانم در توانمان باشد. اگر برای تهیه کتاب از شماره‌ای که انتهای مطلب گذاشتیم مشکلی داشتید میتوانید مقاله‌ی http://eprints.bpums.ac.ir/5166 که بخش مختصری از این کتاب است را مطالعه کنید.

    ارسال نظر

    در صورتی که مایل به دریافت پاسخ هستید حتماً آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را درج نمایید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی