پنس | پایشگر نظام سلامت

آمار حیرت‌انگیزی منتشر شده است: همچنان 7 میلیون نفر در ایران فاقد بیمه هستند. حتی طرح تحول سلامت نیز نتوانست این آمار را به صفر برساند، چون این طرح نیز «کور» عمل کرد!


اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه 81 میلیون دفترچه بیمه وجود دارد امّا 7 میلیون نفر دو دفترچه بیمه دارند و همچنان 7 میلیون نفر بدون هیچ‌گونه بیمه‌ای هستند!1-2 با وجود اقدامات گسترده‌ی طرح تحول سلامت برای بیمه کردن مردم، این آمار حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد. ارائه‌ی آمار حیرت‌انگیز می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع اقدامات و تغییرات یک‌شبه و حیرت‌انگیز باشند! چنانچه در مورد دریافت زیرمیزی پزشکان، تا مدت‌ها نه تنها هیچ آماری از میزان آن ارائه نمی‌شد بلکه تا حد امکان وجود آن نیز انکار می‌شد امّا به یک‌باره صحبتی از رقم هنگفت سالانه 10هزار میلیارد تومان زیرمیزی پزشکان به میان آمد 3 و این آمار حیرت‌انگیز دلیلی شد برای رشد حیرت‌انگیز و بی‌سابقه‌ی کارانه‌های پزشکی و شد آنچه شد.

حال نگرانی از آن است که این آمار حیرت‌انگیز درباره‌ی افراد فاقد بیمه، مقدمه‌ای باشد برای اقدامات حیرت‌انگیز آتی. آنچه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، مسئله‌ی تجمیع بیمه‌هاست. استدلال می‌شود تا زمانی که تجمیع بیمه‌ها صورت نگیرد مسئله‌ی افرادِ دارای چندین دفترچه‌ی بیمه حل نمی‌شود. حال آنکه راه‌حل بسیار ساده‌تر است. لازم نیست چنین اصلاحات ساختاری عمیق و وسیعی صورت بگیرد تا این مسئله حل شود بلکه راهکار در نظام جامع اطلاعات سلامت است. راهکار در شفافیت است. می‌توان صندوق‌های بیمه‌ی متعدد داشت امّا اطلاعات آن‌ها را تجمیع کرد (به جای آنکه خود ساختارها را تجمیع نمود). می‌توان گفت در آشفتگی حال حاضر نظام سلامت کشور، شفافیت اطلاعات و روشن شدن فضا بر هر اقدام اصلاحی اولویت دارد. نظام سلامت کشور همچون اتاق تاریک و آشفته‌ای شده است که مدیران و سیاست‌گذاران می‌خواهند آن را مرتب کنند. برای مرتب کردن این اتاق آشفته، ابتدا باید چراغ اتاق را روشن کنید تا چشم‌هایتان ببیند!


منابع

  1. روزنامه سپید - 14 شهریور 96
  2. ایسنا - 2 مهر 96
  3. تابناک - 23 اردیبهشت 94

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

در صورتی که مایل به دریافت پاسخ هستید حتماً آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را درج نمایید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی