پنس | پایشگر نظام سلامت

با وجودی که داده‌های حساب‌های ملّی سلامت در پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران قابل دست‌یابی است، امّا به دلیل تغییرات زیاد در این پایگاه اینترنتی دولتی و از دست رفتن برخی اطلاعات قدیمی و همچنین پراکندگی داده‌ها و دشواری دست‌یابی به این داده‌ها، در پایگاه اینترنتی پایشگر نظام سلامت، حساب‌های سالانه‌ی سلامت را تجمیع کرده و در دسترس پژوهشگران و علاقمندان قرار داده‌ایم.


حساب‌های ملّی سلامت اطلاعات کلان اقتصادی کشور در بخش سلامت هستند. سازمان جهانی بهداشت به منظور روشن‌تر کردن سهم بهداشت و درمان در اقتصاد کشورها و مقایسه‌ی کشورها از نظر توجه به بهداشت و درمان، چگونگی تأمین مالی هزینه‌های بهداشت و درمان، نحوه‌ی کارکرد مراکز ارائه کننده‌ی خدمات بهداشت و درمان و به‌طور کلی گردش مالی نظام سلامت با همکاری بانک جهانی و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده اقدام به تهیه‌ی دستورالعمل مشخصی برای تهیه‌ی آمار و اطلاعات مربوط به نحوه‌ی گردش مالی نظام سلامت کرده است. در این دستورالعمل یک‌سری جداول استاندارد به‌منظور نمایش گردش مالی و نحوه‌ی هزینه‌کرد بخش بهداشت و درمان طراحی شده است. همچنین به‌منظور تسهیل در مقایسه‌ی آمار و اطلاعات کشورها، طبقه‌بندی‌های مختلفی برای استفاده در جداول مذکور معرفی شده است. شرح مفصل تعاریف و مفاهیم، جداول استاندارد و طبقه‌بندی‌های مورد نظر در نشریه‌ی حساب‌های ملی سلامت که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده قابل دسترسی است (این پیوند).

این حساب‌ها در کشورهای مختلف در دسترس عموم قرار دارند و در ایران نیز با تأخیر منتشر شده‌اند. طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب 88) اطلاعات و داده‌های عمومی که با صرف بودجه‌ی عمومی جمع‌آوری شده، متعلق به همه هستند و باید در دسترس همه باشند. انتشار داده‌های حکومتی هم به نفع حکومت است و هم به نفع مردم. دولت با انتشار این داده‌ها می‌تواند از تحلیل‌هایی که بر روی آنها صورت می‌گیرد، بهره‌مند شده و یافتن راه‌حل مشکلات را به مردم واگذار کند و در یک‌کلام، مردم را بیش ‌از پیش، فعالانه وارد فرآیندِ حلِ مسائل اساسی جامعه بنماید. از طرف دیگر، مشارکت فعالانه مردم در امور دولت و حاکمیت به افزایش اعتماد عمومی منجر می‌شود و سیاست‌ها و راهکارهای اختیار شده توسط دولت برای مردم پذیرفتنی‌تر خواهد شد. انتشار بازِ داده‌های حاکمیتی گامی در جهت ارتقاء شفافیت است و به گشایش فصل جدیدی در تحقیقات و مطالعات دانشگاهی منجر می‌گردد که پیش از آن به علت نبود داده‌های لازم میسر نبود. دولت و ملت در کنار هم از نتایج ارائه شده تحقیقات و راه‌حل‌های آن برای مشکلات کشور،‌ بهره‌مند می‌شوند (بیشتر بخوانید).

با وجودی که آمارهای مربوط به حساب‌های ملّی سلامت در پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران قابل دست‌یابی است، امّا به دلیل تغییرات زیاد در این پایگاه اینترنتی و از دست رفتن برخی اطلاعات قدیمی و همچنین پراکندگی داده‌ها و دشواری دست‌یابی به این داده‌ها، در این صفحه از سایت تمامی حساب‌های سالانه‌ی سلامت را تجمیع کرده و در دسترس پژوهشگران و علاقمندان قرار داده‌ایم. یکی از وظایف سازمان‌های مستقل و مردم‌نهاد نیز گردآوری داده‌ها و اطلاعاتِ پراکنده و آشفته‌ای است که از طرف سازمان‌های دولتی منتشر می‌شوند. انتشارِ منظم و به موقعِ حسابهایِ ملی سلامت، گامی در جهتِ شفافیت در نظام سلامت است.

دریافت حساب‌های ملّی سلامت

حساب‌های ملی سلامت سال 80
حجم: 59 کیلوبایت

حساب‌های ملی سلامت سال 81
حجم: 184 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 82
حجم: 181 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 83
حجم: 181 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 84
حجم: 182 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 85
حجم: 184 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 86
حجم: 182 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 87
حجم: 186 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 88
حجم: 186 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 89
حجم: 185 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 90
حجم: 182 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 91
حجم: 211 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 92
حجم: 210 کیلوبایت

متأسفانه انتشار حساب‌های ملی سلامت پس از اجرای طرح تحول به تعویق افتاد. با پیگیری‌هایی که انجام می‌شد وزارت‌خانه، مرکز آمار را مسئول می‌دانست و مرکز آمار می‌گفت وزارت بهداشت سفارش داده است و ما به وزارت‌خانه تحویل داده‌ایم و با اجازه‌ی آنها می‌توانیم منتشر کنیم. به هر حال این آمار تا سال 96 منتشر نشد تا اینکه در تابستان سال 1396 و پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حساب‌های ملی سلامت سال‌های 93 و 94 نیز منتشر شدند.

حساب‌های ملی سلامت سال 93
حجم: 208 کیلوبایت
حساب‌های ملی سلامت سال 94
حجم: 224 کیلوبایت

حساب‌های ملی سلامت سال 95
حجم: 258 کیلوبایت

گزارش‌های آموزشی و تحلیلی پیرامون حساب‌های ملّی سلامت

A System of Health Accounts - OECD 2000 - Ver 1.0
حجم: 1.21 مگابایت
توضیحات: راهنمای OECD از حساب‌های ملّی سلامت (نسخه 2000)
A System of Health Accounts - OECD 2011 EDITION
حجم: 6.11 مگابایت
توضیحات: راهنمای OECD از حساب‌های ملّی سلامت (نسخه‌ی 2011)
NHA - concepts datasources methodology - WHO 2002
حجم: 686 کیلوبایت
Guide to producing national health accounts - WHO 2003
حجم: 1.92 مگابایت
Estimating OOP spending for national health accounts - WHO 2010
حجم: 621 کیلوبایت
IRAN National Health Accounts - World Bank
حجم: 9.4 مگابایت
حسابهای ملی سلامت - فصلنامه تامین اجتماعی ش. 24 - بهار 85
حجم: 854 کیلوبایت
آشنایی با حسابهای ملی بهداشت - بانک مرکزی - زمستان 86
حجم: 262 کیلوبایت
نگاهی بر حسابهای ملی سلامت 80 تا 84 - مرکز پژوهشهای مجلس - شهریور 87
حجم: 245 کیلوبایت
حسابهای ملی سلامت 81 تا 87 - مرکز آمار - بهار 90
حجم: 2.12 مگابایت
بررسی اقتصادی حسابهای ملی سلامت طی دوره 81 تا 90 - مجله اقتصادی - 94
حجم: 693 کیلوبایت
حسابهای ملی سلامت طی سالهای 80 تا 92 - مجله آمار ش. 19 - تابستان 95
حجم: 184 کیلوبایت

خوانندگان گرامی نیز اگر اطلاعات و داده‌هایی درباره‌ی حساب‌های ملّی سلامت دارند که می‌توان آنها را منتشر کرد از طریق بخش نظرات می‌توانند با ما مکاتبه نمایند (پست الکترونیک خود را نیز برای برقراری ارتباط قرار دهید).


منبع

نظرات (۱)

عالی است
بسیار تشکر از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که از بودجه عمومی دولت تهیه شده است و باید از کشوها و کامپیوترها بیاد بیرون

تشکر تشکر
پاسخ:
سلام و تشکر از لطف شما :) انشالله گامی باشد در جهت ارتقا شفافیت در نظام سلامت

ارسال نظر

در صورتی که مایل به دریافت پاسخ هستید حتماً آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را درج نمایید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی